Beseffen dat je in een giftige relatie zit valt niet mee


30 Quotes On Leaving An Abusive Toxic Relationships And Be ...

Liefde is grilling. In mijn geval toch, maar je kan je er vast in herkennen. Ik heb er een beetje moeite mee om over zoiets persoonlijk te schrijven, maar voel ook wel dat daar mn schrijverspassie ligt. Om te schrijven over mezelf. Hoe ik zaken ervaar. Wat ik leer van het grote avontuur dat leven heet.

Ik heb bijna 3 jaar een relatie gehad met een Oegandese man. We hebben elkaar erg geholpen met onze kennis en ervaring. Allebei onze zaken zijn gegroeid door elkaar. Helaas is de relatie op een erg onprettige manier uit geraakt.

Mijn reactie toen ik mijn ex met een andere vrouw in bed vond, was typisch voor onze giftige relatie vol drama: “Het was wel erg raar dat hij met een vrouw in bed lag, maar ik geloof wel bijna dat er niets is gebeurd en dat ze gewoon een bed nodig had voor de nacht. Want ik zie hem zo graag en kan niet zonder hem en wil hem ook niet kwetsen door niet te geloven wat ie zegt over waarom die vrouw in zijn bed lag.”

Het was nodig dat er zoiets drastisch gebeurde om me uit mijn droom te helpen. Ik heb er zelfs letterlijk om gevraagd met een karakteristiek God-handeltje: “Als hij dan toch niet de man van mijn dromen is, ook al zijn er al zoveel echt hele stomme zaken gebeurd en ik toch nog steeds zo blind als een blinde mol ben voor zijn zonden, laat er dan iets echt schokkends gebeuren, bvb dat ik hem met een andere vrouw in bed vind.

Nou, be careful what you wish for.

De laatste tijd ben ik nogal onder de indruk van Mark Manson. Hij is de schrijver van ‘The subtle art of not giving a fuck’, moest je daar van gehoord hebben. Hij schrijft heerlijk bot!

Afin, ik heb veel gelezen over relaties en de verschillende manieren van ageren op zijn website. Daardoor veel geleerd over mezelf en eigenlijk vanmorgen nog ingezien hoe fout mijn relatie met die Oegandees was. Hoe giftig.

God zij gedankt heeft hij mijn handeltje aangenomen waardoor ik eindelijk een punt zette achter de relatie.

Er is daarna een fonkelnieuw liefdesavontuur gevolgd, maar dat bewaar ik voor een andere keer!

Wat ik wel al kan verklappen is dat ik erg veel geleerd heb over mezelf. Hoe ik in (liefdes)relaties sta, hoe ik me gedraag, wat daar goed of minder goed aan is en hoe het beter kan.

Het is alleszins geen giftige relatie. Onafhankelijk van elkaar en met respect voor elkaar. Ik hoop dat ik dat zelfstandige aspect kan bewaren, aangezien ik nogal de neiging heb om me volledig vast te klampen aan mijn ‘belangrijke andere’. Wat dan weer leidt tot plakkerig gedrag (zonder te typeren maar wat veel vrouwen makkelijk doen uit onzekerheid) waar de mannen (uiteraard ook weer zonder te typeren) weer van wegrennen zodoende de vrouwen nog onzekerder achter te laten. En de viscieuze cirkel is rond.   

Ik vind het zowel spannend als boeiend om zoiets persoonlijk als dit over mezelf te delen met jullie. Bedankt om te lezen!

Deze foto is een voorbeeld van een fantastisch mooie relatie. Ik ben er trots op dat ik daar getuige van mag zijn! 



Reacties

  1. Mooi, eerlijk en oprecht. Helemaal Lenke!
    Hoe kan ik je blog volgen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha, ik heb het eindelijk gevonden. Bovenaan, net onder de titel, staat een knopje 'Abonneren'. Daar kan je je email adres ingeven en dan krijg je per mail een melding dat er een nieuwe blog is! xxxxx

      Verwijderen
  2. Zo leuk om te lezen! Goed geschreven Lenkie!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Ik kijk uit naar je opbouwende kritiek!

Populaire posts van deze blog

Verassingslunch door collega's

A thought about voluntarism

De ondankbare vluchteling