Het geld groeit niet op mijn rug (of wel?)

Zo trots was ik een paar weken geleden op mezelf. Dacht dat ik het gebruik van boda's (brommertaxi's) onder de knie had. Zodra je begint te onderhandelen over de prijs, weten ze dat je niet weet wat het kost, dus vragen ze meer.
Maar binnen het dorpje zelf is bijna elke rit dezelfde prijs. Eigenlijk moet je gewoon opstappen en zeggen naar waar je wil gaan en dan het gepaste geld geven op het einde.

Dat ging eigenlijk redelijk goed tot deze week. Begon er toch eentje te zagen dat de naft zo duur is (altijd hetzelfde excuus) en blablabla. Pft heb dan uiteindelijk maar toegegeven. In Kampala hetzelfde liedje. Daar heb ik niet toegegeven.
En nu net weer van dattum.
Ik zei dat hij niet moest denken omdat ik muzungu ben dat ik veel geld heb. Sure you do! zegt ie. En dat ik ook moest werken voor mijn geld, net als hij. No, impossible, zegt ie met een serieus gezicht.
En hij is niet de enige.
Die geloven écht dat wij niks moeten doen en dat het geld op onze rug groeit. 
Ongelooflijk en ook heel irritant en frustrerend.

Verder gaat alles goed hoor. Maar dit moest ik effe kwijt.

Update: zelf met de brommer hier rondrijden heb ik al overwogen, maar zie ik (voorlopig) ni zitten.

Reacties

  1. En een eigen brommer/moto kopen? Zit dat erin, is dat daar te doen?
    En misschien tussendoor zelf boda spelen, een 'muzu-boda' met een knap meisje aan het stuur!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan mij voorstellen dat dat heel frustrerend is. Ze schrijven je iets toe wat helemaal niet terecht is, je wil jezelf daar tegen verdedigen, en dan ondervind je dat het niks uitmaakt en dat hun beeld daarover niet verandert.

    Maar ik denk dat dat "de aard van het beestje is". Net zoals wij hier talloze vooroordelen hebben over Afrika, de mensen daar en de mensen die naar hier immigreren, hebben zij talloze vooroordelen over het Westen en de mensen hier. En bijgevolg ook over de mensen van hier die naar Afrika emigreren.

    Laat het niet aan je hartje komen. Hoe langer je daar zal zijn, hoe beter jullie elkaar en elkaars wereld en achtergrond zullen leren kennen en leren begrijpen.

    (En dat kan recht in het Bond Zonder Naam spreukenboek :-) )

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Ik kijk uit naar je opbouwende kritiek!

Populaire posts van deze blog

Verassingslunch door collega's

De ondankbare vluchteling

A thought about voluntarism