Electricity or no electricity, that is the question of every day

 Echt waar, dat is een zinnetje dat Reggie verschillende malen per dag zich afvraagt: is er electriciteit (als we thuis komen van de markt bvb), of, als er geen electriciteit is: wanneer zou het terug komen? 
Ongelooflijk eigenlijk hoe afhankelijk we er van zijn. 
Zodra er electriciteit is plakken we vast achter onze pc's, of het nu is om mail te checken, blog te schrijven, te facebooken of te werken aan ons businessplan, het lijkt wel of we zonder niet veel meer kunnen.

We hebben al op papier verder gewerkt aan ons businessplan en mind map, maar al snel willen we dan toch iets opzoeken op internet, of vergelijken met iets van een andere site of een voorbeeld zoeken... et voila, alweer het schermpje nodig.

's Avonds net hetzelfde. Geen pc, dus geen filmpje of spelletje. Ik maak nu veel zweedse kruiswoordraadsels, Reggie kruipt erg vroeg in bed (voor zijn doen). Helaas zijn we met te weinig om Bonanza te spelen, of een ander kaartspelletje, want daar zit Reggie echt op te wachten (voor degenen die hem niet zo goed kennen: niet dus he, hij vindt kaartspelletjes echt stom).
Ik heb zojuist ook mijn eerste penpal-brief geschreven sinds zeeeeeer lange tijd! Ben heel benieuwd wanneer die aan gaat komen, en ook wanneer ik antwoord ga krijgen!

Om effe een schets te geven van de gemiddelde aanwezigheid van electriciteit hier:
woensdag 12u-16u, 16u30-21u
donderdag 6u-10u, 14u-14u15
ergens tussendoor in het weekend af en toe een half uurtje, verder niets tot maandagochtend 5u30.

Zo gaat het heel de tijd ongeveer op en af. Gisteren dan weer bijna heel de dag stroom, nu ook weer sinds een uurtje stroom. Het lijkt wel of ze express stroom geven wanneer de mensen er het minst gebruik van kunnen maken, om zodoende zo weinig mogelijk te verbruiken.
Je zou denken: das goed voor het milieu, maar dat doet er eigenlijk niet toe, want de stroom wordt hier opgewekt door hydropower, dankzij de Nijl, dus dat is al groene energie! Goed he :-)

 Nog effe over Jinja  (Njeru, een suburb van Jinja, voor de googelaars onder ons) waar we dit weekend zaten.
Het was er prachtig, uitzicht op de Nijl, rustig, en mogelijkheden om een guesthouse te bouwen.
We hangen nu af van de eigenaar, die wel wil verkopen, maar nog geen prijs heeft gezegd. En dat is daar geen goedkope grond zene, aan de Nijl.
Dus allemaal mee duimen dat die mens een redelijk bedrag vraagt en dat ook snel laat weten. Hij is nu onderweg naar Denemarken, dus waarschijnlijk niet zo veel tijd, maar mijn vergaarde geduld van vorig jaar laat me hier een beetje in de steek.
Ik wil weten of ik al mijn energie en creativiteit daar in kan steken of dat we verder moeten zoeken!

Reacties

  1. Wat zijn de mogelijkheden daar van zonnepanelen Lenke!? Dat is iets dat (hier) toch al redelijk goed ingeburgerd is nu EN 't is milieuvriendelijk he. Kan je daar nergens iets 'mobiel' kopen, zodat je het later ook kan meenemen.
    En verder duimen we natuurlijk voor jullie met handen en voeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van mij krijgen jullie alvast een pakje electriciteit cadeau met kerstmis ;-), sukkelaars ....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai!

    In Masaka zijn de zonnepanelenbedrijven in volle opmars volgens Richard, het contact van raymond. Maar er zijn maren en alsen en kleine letters: je zou alleen apparaten van hetzelfde bedrijf kunnen aansluiten, je mag maar zoveel dingen aansluiten enz. Iets voor als jullie een vaste plek hebben lijkt me. Maar zeker goed bevragen naar de kleine letterkes! :-)

    groeten!
    Tina

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Ik kijk uit naar je opbouwende kritiek!

Populaire posts van deze blog

Verassingslunch door collega's

A thought about voluntarism

De ondankbare vluchteling